مهارت نه گفتن شما را از افتادن در مسیر اشتباه نجات می‌دهد

مهارت نه گفتن

 

چگونه نه بگوییم

این روزها در رسانه‌های جمعی خصوصاً تلویزیون بسیار در ارتباط با نه گفتن و آموزش نه گفتن به کودکان خصوصاً نوجوانان به دلیل حساسیت سن آن‌ها تأکید می‌شود.
چرا مهارت نه گفتن را باید از همان ابتدا و کودکی آموزش داد و یاد گرفت؟

 ما همیشه این ضرب المثل را به کار برده‌ایم که پیشگیری بهتر از درمان است. اما شاید متأسفانه کمتر توجهی به آن شده است.
بیشترین تمرکز ما بر درمان می‌باشد. علت توجهی که به مهارت نه گفتن شده است، به دلیل همین مشکلاتی است که در جامعه کنونی به وجود آمده است و باعث شده ما به فکر درمان و یا پیشگیری بیوفتیم.

در این مقاله نیز ترجیح ما بر این است که در ارتباط با یادگیری مهارت نه گفتن برای شما کاربر محترمی که به دنبال آموزش این مهارت می‌باشید و به همین دلیل وارد سایت ما شده‌اید، به شما راه‌هایی را آموزش دهیم تا بتوانیم به شما کمک کنیم تا مهارت نه گفتن را در شما تقویت نماییم.

به دلیل اینکه در رسانه‌های جمعی همیشه به موضوع نه گفتن به صورت پیشگیری و آموزش به کودکان سخن گفته شده است؛ ما بران شدیم که در این مقاله برای یادگیری مهارت نه گفتن به صورت فردی سخن بگوییم.

با تاخیر جواب دهید

 متأسفانه اغلب افرادی که نمی‌توانند به دیگران نه بگویند
به این دلیل است که در رابطه با به زبان آوردن این کلمه ممکن است مشکلاتی داشته باشند.

رودربایستی شاید عمده ترین دلیل را در این مورد بتوان نامید.مهارت نه گفتن
به همین دلیل بر زبان آوردن ، ممکن است بیان آن برای این افراد بسیار مشکل‌تر از تحمل سختی‌ها و عواقب آن باشد.

خواندن  حفظ انگیزه با 8 راهکار ساده و کاملا کاربردی

اگر شما نیز جزو این دسته از افراد می‌باشید و شما نیز از ابراز
آن ابا دارید، ما به شما توصیه می‌کنیم کمی پاسخ خود را به
تعویق بیندازید و درجا و فورا جواب مثبت ندهید.

می‌توانید از این جمله استفاده کنید که اجازه دهید کمی در مورد آن فکر کنم.
و در این زمان می‌توانید خود را برای نه گفتن آماده نمایید. فراموش نکنید که با رودربایستی کسی مهارت نه گفتن پیدا نکرده، پس از همین امروز شروع کنید.

پیامدها را در نظر بگیرید

انجام هر کاری، نتیجه و عواقبی در پی دارد.این نتایج ممکن است به ضرر ما و به یا به نفع ما تمام شود. اگر به پیامدهای هر عمل و هر فکری بی‌توجه باشیم، می‌توانیم به راحتی نه بگوییم و یا به راحتی جواب مثبت دهیم. شاید عواقب یک کار است که برای ما نقشه راه را مشخص می‌نماید.

برای مثال: فردی از شما در برابر انجام کاری پاسخ شما را می‌خواهد و منتظر نتیجه و جواب شما می‌ماند که آیا می‌توانید این کار را برای او به انجام برسانید یا خیر؟

شما به دلیل اینکه نمی‌توانید به او پاسخ منفی دهید و یا اصطلاحاً مهارت نه گفتن را بلد نیستید،  به هر دلیلی دیگری که ممکن است برای عدم نه گفتن و بله گفتن داشته باشید، مانند رودربایستی با فرد مورد نظر، علاقه‌ای که به آن فرد دارید و… از دادن پاسخ منفی امتناع نمایید.

 پس از اینکه کار مورد نظر را پذیرفتید، در ادامه و انجام آن باز می‌مانید و نمی‌توانید آن را به درستی به اتمام برسانید و یا حتی بدتر از آن، در حین انجام آن از حرکت باز می‌مانید.

در این صورت آیا فرد مورد نظر دید مثبتی بعد از این واقعه از شما خواهد داشت؟ گاهی شاید نیت ما نیت بدی نباشد ولی عمل ما چیز دیگری را ثابت می‌کند.

خواندن  پرش با باور ، نیزه‌‌ای برای عبور از موانع

طرز فکر تان را تغییر دهید

طرز فکر هر فردی دنیای او را می‌سازد. هر طوری که شما به دنیا نگاه کنید، دنیا نیز به همان صورت برای شما رقم خواهد خورد. این باور قلبی من است. در هر موردی طرز فکر هر فردی مشخص می‌کند که چگونه فکر کند و چگونه باید رفتار کند. اگر طرز فکر شما این است که نه گفتن به دیگران زشت است و این کار درست نیست، باید منتظر عواقب آن باشید.

باید خودتان را برای هر اتفاقی که در جواب مثبتتان در آینده انتظارتان را می‌کشد، آماده نمایید. اما یک سؤال ساده، پس از اینکه شما جواب مثبت را دادید و پس از اینکه در کار و زندگی خود دچار مشکل شدید، آیا نه تنها همان فرد بلکه تمامی افرادی که شما را می‌شناسند، در مورد شما فکر منفی و دید منفی نخواهند داشت؟

مانند نوجوانانی که به دلیل ترس از اینکه آن‌ها را بچه ننه صدا بزنند، سیگار یا مواد را از دوستان خود می‌پذیرند و آیا پس از گرفتار شدن به دام اعتیاد دیگران چه تصوری از او خواهند داشت؟ باید عواقب این نوع طرز فکر را بپذیرید و در مقابل با قوی شدن در مهارت نه گفتن و جرات نه گفتن زندگی خود را تغییر دهید.

قاطعیت در مهارت نه گفتن 

قاطع بودن به این معنا نیست که شما دربرابر هر خواسته دیگران به‌صراحت و بی درنگ و بی‌رحمانه نه بگویید. منظور از قاطع بودن این است که پس از اینکه به عواقب کار خود فکر کردید و نتیجه کار خود را بررسی نموده و به این نتیجه رسیدید که پاسخ منفی شما درست تر از پاسخ مثبت شما است، حالا می‌توانید با قاطعیت جواب منفی دهید.مهارت نه گفتن

عدم قاطعیت ما در رابطه با عدم درستی جواب منفی و اینکه شاید تصور می‌کنیم که نه گفتن در این مورد کار درستی نیست به وجود می‌آید.

خواندن  ترس چیست؟ 6 ترسی که هر کارآفرین باید بر آنها غلبه کند

به همین دلیل از نه گفتن امتناع می‌کنیم.
بنابراین ابتدا بهتر است مراحل بالا را به درستی و پشت سر هم طی کرده باشید تا بتوانید در این مرحله به راحتی پاسخ منفی دهید.

از موقعیت‌های ساده شروع کنید

اگر با رعایت تمام مواردی که در بالا گفته شد، باز هم نمی‌توانید نه گفتن را انجام دهید، شاید به این دلیل است که در موقعیت‌های دشوار و بزرگ شروع به انجام کار می‌کنید و به همین دلیل نمی‌توانید نه بگویید.

البته در مورد اینکه توانسته‌اید این مراحل را یکی یکی پشت سر بگذارید، بهتر است مطمئن شوید. موقعیت‌هایی را برای شروع انتخاب کنید که می‌توانید به راحتی نه بگویید.

این کار موجب می‌شود که کم‌کم این جسارت را پیدا کنید و بتوانید در موارد دیگر و شاید سخت‌تری که تا به حال داشته‌اید به راحتی نه بگویید. توجه داشته باشید که فقط خواندن مطلب نمی‌تواند کافی باشد. مهم‌تر این است که شما بتوانید به این موارد گفته شده عمل کنید تا به مهارت نه گفتن برسید.

کلام پایانی

در پایان متوجه شدیم که مهارت نه گفتن چقدر در زندگی و روابط اجتماعی ما مهم است. این مهارت در وقت و انرژی شما بسیار زیاد صرفه جویی می‌کند. می‌توانید با تکنیک‌هایی مثل قاطع بودن و یا کاملا برعکس با تعلل جواب دادن خود را از مهلکه انتظارات بی‌جای اطرافیان نجات دهید.

جرات نه گفتن یک تمرین است برای اینکه شما به مهارت نه گفتن برسید پس از چیز‌های کوچک و نزدیکترین اشخاص شروع کنید. 


بیشتر بخوانید:
از منطقه راحتی خارج شو، زمان مناسب همین حالاست!
۵ تکنیک که آتشفشان انگیزشی شما را روشن نگه می‌دارد
تکنیک رادار، شناسایی رقیبان در کسب و کار
پرش با باور ، نیزه‌‌ای برای عبور از موانع

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.